Kona One – ett perfekt komplement till seglingen

Det var en dag i oktober förra året som jag kom i kontakt med vindsurfingen och Kone One brädan. En bräda som har en unik design som gör att den till en underhållande bräda som klarar både lättvind och fullplaning.

Kona One, SM

Jag och Marcus Höglander från Seglargymnasiet ville testa, vi ville segla mer men 49er var inget alternativ då det blev för mörkt och kallt för fort. Det tog helt enkelt för lång tid att rigga upp och ner. Med brädan tog det bara några minuter vilket gjorde det värt för att segla 1-2h på vattnet. Vi fastnade direkt, det var en utmaning samtidigt som man lärde sig fort och gjorde framsteg efter varje pass. Vi slutade inte förrän julen stod på glänt.

Hela 2012 har jag seglat några pass i veckan på Konan, det fins två anledningar till det! För det första är det otroligt kul och underhållande, brädan ger en lagom mycket utmaning hela tiden och gemenskapen i klassen är underbar! Man blev direkt en i gånget och stämningen är härligt positiv!
En annan viktigt aspekt är hur mycket jag kan dra nytta till min 49er satsning, jag tvivlar inte en sekund på att säga att jag har blivit en väldigt mycket bättre seglare på att lära mig vindsurfa. Man får en otroligt bra balans både på brädan och för seglet, man lär sig tolka vinden på ett nytt och det på ett otroligt givande sätt som jag kunnat föra rakt över till jolleseglingen.

Brädan är byggd med högkvalité och den unika designen gör den till en världsledande produkt som passar alla, vuxen som barn, beroende på din vikt får du ett segel som matchar. Det här handikappsystemet är unikt och gör att alla kan race mot varandra på lika villkor. Först i mål vinner och alla i samma start!

Jag rekommenderar att du testar och låter mig berätta mer! Hör av dig

Marcus Anjemark, 0707946188, marcus.anjemark@gmail.com

Leave a Reply

